Bakningsfronten

Känner ju att man måste ge er lite uppdatering om min bakning.. ;P

I onsdags så bakade jag kokostosca kaka :)
Vilket är redigt roligt och smarrigt. Det är som kladdkaka och sedan med ett knaprigt kokostäcke.

Här kommer en bild!




Ingredienser:

(Fast jag gjorde 1½ satts, eftersom våran långpanna är lite större och att man inte vill ha en lövtunn kaka)

Kaka:

  • 200 g smör
  • 4 st ägg
  • 5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 krm salt
  • 1 dl kakao
  • 3 dl vetemjöl

Glasyr:

  • 1 frp (à 200 g) kokosflingor
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 dl strösocker
  • 1,5 dl grädde
  • 75 g smör

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter.

Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

 



Kommentarer
Postat av: Sara

Åh, jag bakade bröd igår. Bakning rocks!



Reflexväst är nog en underdrift. Texas blir som en hel reflex och vi skulle säkert få plats med två hundar till i den. Men med lite fixande ska den nog sitta fint. Den var dessutom billig, så det kändes värt. Hellre för mycket än för lite, när det gäller reflexer! Helst skulle jag vilja ha en portabel strålkastare på honom så att han verkligen syns ;).



Ja, jag kollade på Hallas hemsida. Kyckling och ris tyckte jag lät jättebra. Det enda jag är lite rädd för är att bitarna ska vara för stora. Nu äter Texas ju mini foder och det är lagom i storlek. Jag hittade heller ingen återförsäljare i närheten och på foderbilen.se fanns de inte ens listade. Knas!

Sen är jag lite orolig över att gå över för fort till "vuxenfoder", men det stod ju att Halla lämpade sig för alla åldrar... Det är svårt det där med mat!

2009-11-06 @ 11:43:37
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Sara

Och ja! De växer så fort!

Än så länge tycker jag gott att Texas kan mogna på sig (läs: bli helt rumsren och morgontrött) men det är inte utan att man börjar fundera på en lillebror... Men nej! Inte än på ett bra tag. Texas är ju min första så jag vill ägna mig helhjärtat åt honom först. Men sen vill man ju inte att de ska behöva vara "ensam-barn" jämt.

Usch, jag börjar redan låta som en småbarnsmamma... Snart sitter jag där med tio hundar ;)

2009-11-06 @ 11:59:11
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0