Övande

Precis, övande. Det finns mkt att öva på.. både roligt och mindre roligt..
Det som för tillfället är mindre roligt.. kanske för att det går mindre bra? är övande på att stå still inför utställningen. Enso börjar nästan fatta vad "stå" innebär. Alla fall vad han ska göra när han sitter ner, alltså ställa sig upp när man rör handen uppåt.. Fast sedan så är det ju en helt annan femma att stå still.. Utan då är det godisjagande, eller tillochmed hoppande.. Hahah.. Men vi gör framsteg, så borde gå hyffsat när det väl gäller. Likadant att gå/trava fint och ha bra kontakt fungerar bra.. Sålänge han inte blir för ivrig :) min lilla buse!

Så det vi istället har övat på som går mkt bättre är sitt stanna kvar och ligg stanna kvar. (+inkallning) Med att öka svårighetsgraden. Vilket innebär gå längre bort, gå bakom hörn eller buskar, gå runt honom. Gå och vända mig mot honom och stanna och att han sitter kvar om jag inte ber honom om någonting annat ex, komma och att han kommer då. Fast bara om jag roppar kom, liksom inte såfort jag öppnar munnen och säger vad som helst (provat med alla möjliga ord,). Utan han kommer bara på "kom Enso,".

Detta går ju att försvåra och förändra i evighet. Vilket är roligt! Dels när det går bra och för att det är en sådan grej som ska sitta i benmärgen tycker jag. Stanna är en bra livförsäkring!. Senaste störningen i detta moment är föresten att jag går omkring viftandes och studsandes med hans favoritleksak. Både när jag går och så kan jag stanna vänd mot honom med den viftandes mot honom. Yeeeees.


Koppelpromenaderna går bra, inget dragandes här inte, han vet vad som gäller. Och glämmer han bort det så är det bara att ta tillbaka honom till sidan ett par gånger så går det igen. (sen såklart så är ju även han helt hopplös vissa dagar med olika saker). Och detta ätande på främmande saker har också blivit mycket bättre sedan Enso lärde sig vad nej betyder, då räcker det att säga nej när han nosar på det eller är påväg att nosa på det så låter han det vara.

Problemet är då, eller problem och problem?... Men när man är ute med honom att han är helt manisk och ska hälsa på allt och alla, framförallt andra hundar och barn. Han blir helt till sig och bara promt ska dit, vänder man på klacken så får man en valp som sätter hela sin tyngd i backen och stretar emot. Vilket varken är roligt eller bra för varken honom eller mig. Men efter massa godis mutande och studsande matte som skämmer ut sig totalt så blir det lite framsteg iaf. Fast idag när jag fick bära hem honom var det mindre roligt.. Fast man blir ju stark, så va tusan! (skämt osido)..



Men nu börjar klockan bli sent!
Enso ligger redan utfläkt bredvid min säng på golvet och sussar lite.. Så jag ska nog ta och göra honom sällskap. Fast i sängen.. Golvet är inte så skönt, vilket jag kan intyga. De flesta hundägare tar nog upp hunden i sängen när de vill ligga och gosa med den, fast inte Elin och lägger sig på golvet med massa filtar och grejer och sussar för att få lite närhet. Men nu är det slut med det tramset (haha, ska kanske inte lova för mkt). Men igår natt fick han faktiskt ligga i min säng och gosa lite.. :) Vilket han ställde upp på för min skull, annars sover han nog helst på golvet. Så tog ett litet tag innan han kom till ro. Vilket han gjorde genom att krypa upp på min huvudkudde och ge mig en rejäl kvälls ansiktsrengöring. Och fast att han nyss ätit äckel tjursnopp, så kan man ju inte annat än älska honom! Mitt lilla stora hjärta som blev 4 månader idag!

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad roligt, han är exakt en månad äldre än Texas!

Vad duktiga ni är! Kul att ni gör framsteg, sånt behövs för att hålla motivationen på topp. Keep it up :)

2009-11-03 @ 09:52:56
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0