Spöregn! ;D

Nu ska jag säga att det är mysigt när det spöregnar! Och jag menar det :)
Nyss varit ute med Enso på en liten runda! Och det är så härligt att se honom springa lös och skutta omkring. Plaska i vattenpölarna och köra rus mellan träden. Det är lycka! ;D

Och igår var det ju valpkurs, som det bekant är på Onsdag!
Jag åkte själv med Enso den här gången, första gången han skulle vara med helt på kursen. Förut har han ju bara åkt med och tittat på, eller vad man ska säga.

Och han skötte sig så himla bra, så jätteduktig min lilla älskling! :)
Han är så duktig på att ta kontakt med mig och han lär sig direkt hur han ska göra med nya saker.
Verkligen lättlärd. Och det gör det extra roligt att träna med honom. Inte för vi har tränat så mycket men ändå. Det är liksom grejer i vardagen som jag tycker är viktiga och som har blivit "träning" fast det inte är det, eeh, jaa ni fattar.

Typ som.

- Att när han ska äta så sätter han sig, utan kommando och tar ögonkontakt med mig.
  Och så ställer jag ner matskålen och han sitter kvar och tar ögonkontakt med mig och väntar på Varsegod! :)

- När vi ska gå ut så ska han sitta så att jag kan ta på halsband och koppel, och inte gå ut när jag öppnar dörren förens jag går ut och säger typ "nu går vi". Likadant när vi kommer in att han ska sätta sig och vänta tills jag tar av kopplet och halsbandet och inte bara rusa. Allt för att han inte ska rusa omkring och trassla in sig i kopplet, eller skena ut såfort någon öppnar dörren.

- När vi åker bil, att han ska sitta lugnt när jag öppnar bagaget, buren. och inte försöka hoppa ut. Så kunna stanna. Dels för att det är jätefarligt sen när han blir äldre om han skulle rusa ut ur bilen när man inte hunnit sätta på koppel osv. Då det han vara trafik och så. Och nu när han är liten att han inte ska "trilla ut" och skada sig. Och att han definitivt inte får hoppa ut ur bilen än eftersom han kan skada sig då, uan vänta på att jag lyfter ut honom.


Små grejer som har övats från början utan några som helst krav. Vilket gör att det ger med sig med tiden. :)
Matsituationerna fungerar klockrent och de gjorde de väldigt snabbt. Vilket nog beror på att man gör den "ritualen" så många gånger om dagen.


Jag tycker att det är viktigt att man låter sin valp vara valp. Och inte tränar för mycket med den. Utan allt ska kravlöst lekas fram enligt mig. Och ta de långsamt i valpens takt. Annars blir det bara förvirrane! Första veckorna är nog så omtumlande för både valpen och ägaren/na ändå.



YES! ;D


Kommentarer
Postat av: Carina

Visst är det skoj när det går bra på valpkursen. Och så är det så roligt att gå på kurs. Tycker som du att man måste leka fram allt inte ha för stora krav, det kommer tids nog. Nu ska man bara ha skoj med lilla valpen och samtidigt lära den det viktigaste. Ha en bra dag Kram

2009-09-24 @ 16:39:58
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: lovisa

ja, spöregn är mysigt. dock inte när det är under skoldagen :(

2009-09-24 @ 17:48:28
URL: http://lovisahplanas.blogg.se/
Postat av: Trican

Regn är supermysigt, jag håller med dej, bara man slipper det på lilla kvälls rundan och natten;).



Alltså, vi har inte börjat "träna" något ännu, mer ögonkontakt och sådant där (vilket inte går så himlans bra=/). Min sambos pappa är hundtränare (fast jag tror inte hans stil passar mej), men visst kan man få lite tips.



Ja, Tila är min första hund..=)

Tranås ligger ca en timme ifrån där jag bor.

KRAM

2009-09-24 @ 19:35:50
URL: http://www.metrobloggen.se/tila
Postat av: Trican

Hihi, ja hon är en liten snöboll;)

2009-09-24 @ 19:39:36
URL: http://www.metrobloggen.se/tila

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0