Lösgående träning.

Det finns ju ställen som är mer eller mindre bra för att träna lösgående.
Hemma hos Filip's föräldrar tex. där är det inte helt lätt. Finns nästan inga bra cykelbanor & att gå själv i parken är ju inte så mkt träning.. När det är att inte hälsa på andra hundar eller människor vi behöver träna. Därför måste man ju utstättas för det. & det är inte helt lätt eftersom det är gator där bilar åker osv. Så då är det bra med en säkerhetslina.. Alltså långlinan! ;d

Perfekt, då kunde man slappna av mer. Men framförallt så vågade man att gå längre i träningen utan att vara beredd med handen och ta tag i halsbandet. Nu kunde man istället stampa till på linan om det skulle behövas. Samt att en kunde träna och en hålla sig i bakgrunden och vara beredd att ta tag i linan om det skulle behövas, vilket inte behövdes trots att det gick folk förbi nära. Bra jobbat!


Här hemma är det ju en annan sak, här går jag nästan alltid lös med honom. Men vi har bra cykelbanor långt från biltrafiken och jag känner området väl :) Och Ensos lösgående går verkligen framåt. Det märks vart hans fokus ligger (alltså mig) och är inte alls lika ivrig längre när det kommer cyklar, hundar eller människor. Riktiga pluspoäng till honom!

Men jag måste säga att långlina är suveränt när man inte är på hemmaplan, vill ha mer frihet fast under större kontroll. Säkerhet går alltid först!


För även hur lydig din hund än är. Så kan man aldrig vara säker. Olyckor kan hända, den kan få syn på något, bli rädd för något. Bara för att man kan ha sin hund lös och gå fot så behöver man inte ha det i alla situationer.

En extra pik till dig som går lös med din schäfer på vägen mellan Sjögestad och Vikingstad.

(Stora vägen där bilar susar förbi i 80km/h)

Detta är inget annat än ren IDIOTI!










Kommentarer
Postat av: Sara

Superbra! Vad duktiga ni är.

Vi har ingen lina men när jag inte vill släppa Texas helt låter jag kopplet hänga kvar. Det funkar finfint. Trodde Texas skulle störas men han är bara glad att få springa som han vill. Som sagt, man kan aldrig vara säker till 100% och då är det bra att ha något snabbt att ta tag i!

2010-01-11 @ 19:23:01
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0