Pälsvård!

Igår var det dags för klo klippning igen. Jag försöker att klippa dem varje vecka. Men det håller sällan, brukar bli 1½ veckas mellanrum. Hur ofta klipper ni?

Igår fixade jag även till tassarna och hasorna. Pälsen mellan & runt tassarna brukar jag oftast klippa när jag tar klorna. Men ibland får det vänta lite, men iallafall varannan vecka så klipps de (dock inte hasorna, de bara putsas lite på när det behövs).

Runt öronen tar jag lite då och då. Brukar bli en gång i veckan, försöker hålla efter så att det inte ser allt för toffsigt ut bara.

Borstning:
En gång i veckan (minst) blir hela pälsen ordentligt genomborstad. Både borstad, kardad, kammad och krattad? haha. Bakom öronen borstas det och utreds tovor oftare. Den lilla ulliga bäbispälsen bakom öronen tovar sig otroligt!

Ungefär 1 gång i månaden så fönar jag igenom pälsen och borstar den så att man verkligen ser så att det inte finns några tovor någonstans och så blir den luftig och fin!

Bad (duschning m. schampo osv) blir vid behov. Väldigt beroende på årstid & väder, kanske ungefär varannan månad. Har man bra schampo och grejer är det ingen fara att bada ofta som många tror.


Hur gör ni?

Kommentarer
Postat av: Carina

Försöker oxå klippa klorna en gång i veckan, blir oftast på helgen när det är ljust. Borsta gör jag oftast i samband med att jag klipper klorna. Bada blir endast vid behov. Just nu skulle Enzo behövas bada men jag vill att det ska vara lite varmare innan för det är svårt att få hela pälsen torr.

2010-03-04 @ 13:50:13
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

Jag klipper klor en gång i veckan och samtidigt trimmar jag nästan alltid tassarna. Hasorna har jag trimmat ned helt i vinter så jag behöver inte klippa dem än heller... Jag borstar igenom hundarna i omgångar, allt från varje dag till en gång i veckan, beror på hur de ser ut. Brukar dock föna och borsta ordentligt igenom pälsen ca 1 ggr/vecka. Texas blir hemskt tovig bakom öronen så där måste jag hålla uppsikt ofta. Tvättar dem gör jag helst inte så mkt under vintern, men jag skulle tro att det blir kanske varannan månad om man slår ut det som varit på ett år. Utställningsperioder gör ju badandet o blåset lite mer frekvent :-) Tycker det är viktigt att ha collies som ser välvårdade ut, det tar ju faktiskt inte så mkt tid som många tror. Sen är det ju lite roligt också.

2010-03-05 @ 00:00:33
URL: http://collieforever.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej. Jag ska få hem en collievalp om några veckor. Vilka slags borstar/kardor/kammar använder man?

2011-03-04 @ 12:44:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0