Flexikoppel.

Sikken finess (när man är sjuk!)^^ Använder ni det?

Jag ser många med småhundar som använder det, jämt.
Jag skulle aldrig kunna använda det jämt till Enso, eftersom jag tycker att det är lite opålitligt till en sådan stor hund (även till en liten). Men det kan ju vara bara att ha tänkte jag när jag skaffade en liten valpis, så here I go.

Fast det har inte riktigt kommit fram till användning eftersom Enso varit för liten (storamodellen ju, så att det skulle hålla när han blev stor och stark). Men nu har han växt till sig lite ju så det funkar ypperligt. Haha, säger jag ja som använt det en gång idag.

Eftersom jag fortfarande inte känner mig helt okej, så tänkte jag att det kanske kunde vara ett bra komplement så att Enso fick lite mer räckvidd när vi var ute. För att gå ut och gå med honom lös när jag inte mår bra är ingen bra ide. Så Flexis fick åka på. Och det var lite roligt tyckte jag :)..

Fungerade ju jätte bra, och man kunde öva på inkallning, när han sprang iförväg och när han stannade bakom för att lukta på något. Samt även "stanna" när han pinnade på iförväg. Vilket jag vill att han ska kunna lös. Yepp, bara öva på.

Så summasumarum så tycker jag att flexikoppel kan vara ypperligt någon gång ibland kanske föra att hunden ska ut på en snabb liten rastrunda, och träna lite kommandon. Men får man det till en vana så har man nog snart en hund som inte kan uppföra sig i vanligt koppel... Samt att man absolut inte har samma koll på sin hund och därför borde det inte användas till vardags, eller nära vägar ect.




Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är mycket stolt över att vara den enda småhundsägaren i världen som inte har flexi ;).



Skulle faktiskt gärna ha det just för att träna inkallning (som helt försvunnit ur minnet på min lilla älskling), men det jag köpte var för starkt för att Texas skulle kunna "flexa" iväg.

2009-11-30 @ 15:02:12
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/
Postat av: Patricia & Duke

Jag tycker också om flexi för att kunna träna inkallning eller så att Duke kan få springa i skogen några meter om det är mycket människor eller andra hundar i närheten (han älskar både och, så han hälsar gärna utan tillåtelse!). Samt att ha då man inte är på topp och han är full i bus så han kan springa av sig på gräsmattan medan man själv står still :)!

2009-11-30 @ 15:40:14
URL: http://dukesdagbok.blogg.se/
Postat av: Carina

Har aldrig använt flexikoppel varken till lille Tyson eller Enzo, gillar inte dom alls. Tycker de är stora och klumpiga att hålla i och sen verkar det som många som använder det tappar kontrollen över hunden och bara låter den springa hur som helst.

2009-12-01 @ 05:55:34
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: dannie

Hahaha. Tackar! Efter man gjort några är man ganska less.. :D

2009-12-01 @ 08:53:58
URL: http://eckelbobbah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0