Jävla skit.

Ursch, jag vet inte vad jag ska skriva...

Det är inte bra med Enso.. Igår när vi var hos mormor så prang han ju lös där ute på landet..
Men sen plötsligt så kom han och var blodig.. Visade sig att han rivit upp en reva i örat, som det verkligen rann blod ifrån. Men jag var lugn som en filbunke (just då iaf) så efter torkandes med papper, pillande med potatismjöl för att stoppa blodflödet och en blodig jacka så verkade allt frid och fröjd igen. (Förutom en väldigt blodig hund). Vi tittade ju inte riktigt hur det såg ut i örat ordentligt, eftersom det var massa blod och fokus låg på att få stopp på blödandet, och vad jag tycktes kunna se så var det bara en liten rispa längst ut på örsnibben.. Vilket inte var så farligt tänkte jag, eller vi..

Senare sen när vi gick in hos mormor lade han sig och vila.. och vi tänkte bara som så att vi får tvätta rent och tvätta ur pälsen när vi kommer hem... Men där inne började han gno sig och greja, och wips så var det blod överallt igen.. (Så ta inte in en hund som ruskar på sig när han blöder om ni inte vill ha sprejlackerat kök). Men efter lite torkande så slutade det...

Sedan så begav vi oss hemmåt... Väl hemma så togs Enso in på badrummet, i duschen. Och det torkade blodet försökte varsamt gnos/tvättas bort. Efter det så tog jag en bomullstuss med lite sprit och så tvättades det rent lite försiktigt i örat.. Då gjorde jag en mindre trevlig upptäckt, när jag fick se såret mer noggrant.. Det var en mycket större reva än vad vi trott. ca: 20-25mm lång och ganska djup :/

......................... Efter han var någorlunda torkad och klar så skakar han sig, skakar, skakar.. extra mycket på huvudet.. Och så wips var blodflödet i full gång igen. Sprejlackerat badrum och ingen collie med vit krage utan röd.. Vid det här laget visste jag (vi) inte riktigt vad man skulle göra.. Men jag tog honom i knät och satte mig med massa handukar och försökte torka lite och blodet slutade rinna. Sedan bäddades han ner med massa täcken och filtar/handukar för att sova lite. (visste att han var jättetrött med, eftersom han inte sovit så mycket på dagen, eftersom vi varit iväg.). Och för att jag skulle tänka ut vad vi skulle göra, för det var ju allvarligt, men inte akut.

Vid det här laget så hade jag fällt ur en mindre sjö av saltvatten. Och tankarna funderade febrilt, klockan var ju vid detta laget ganska mycket 22-23.. Så ingen veterinär öppen, och ingen större koll på vart det fanns jour (fast man borde veta det). Men hittade iaf jour nummer och andra nummer till telefonveterinär. Fast kom fram till att klockan ändå var så mycket så ingen skulle kunna göra något eftersom det inte var så akut. Enso låg ju och sov och det hade slutat att blöda.

Så beslutade att vi skulle ringa direkt imorgon (idag) på morgonen till veterinären i Mjölby. För på Södergården där vi var och vaccinerade Enso och så, har de stängt på onsdagar. Menmen Så jag bäddade på golvet åt mig och Enso med massa kuddar och filtar och så låg vi där tätt intill varandra och sov. Han kom och lade sig på huvudkudden bredvig mig och pussade mig massa i ansiktet (det är ingen fara matte!).

Enso vaknade i vanlig tid. Jag gav honom maten och sprang och kissade (man brukar lagom hinna kissa när han äter frukosten för han äter upp de snabbt som ögat). Så när jag varit på toa satt han utanför så jag tog ju för givet att han käkat upp. Så ut i trädgården för att uträtta behov. Och in för att upptävka att maten knappt var rörd. Då började varningslampor blinka. Försökte få honom att äta men han ville inte.. Det slutade med att jag satt och försökte handmata honom lite och han fick i sig endel.

Och pappa ringde veterinären så fort de öppnat. Och sa som det var. Och på order att inte Enso skulle äta något mer på hela dagen (ifall han nu skulle vilja) så skulle vi sedan infinna oss där 18:45(!?!) ikväll. Så dagen segar sig fram med en matte med ontimagenoro och en Enso som ligger och sover hela tiden och verkligen är lugn. Vilket gör en ännu mer orolig. För det är inte honom likt att vara såhär avslagen. + att han haft diarre påmorgonen. Så antagligen har han även fått i sig något olämpligt.

Men får verkligen hoppas att han piggnar till efter en hel dags sömn och veterinär besök.



Kommentarer
Postat av: Carina

Usch hoppas det löser sig med örat och att det inte är så allvarligt. Vad läskigt det måste ha varit när ni såg allt blod. Håller tummarna att det går bra hos veterinären

2009-10-28 @ 15:56:29
URL: http://tysonochganget.blogspot.com/
Postat av: Sara

Åh nej!! Hoppas hoppas allt gått bra. Såg precis att det här inlägget var någon dag gammalt så jag måste läsa vidare för att se om det står hur det gick. Håller tummarna för säkerhetsskull! Det är så hemskt när bebisarna inte mår bra...

2009-10-29 @ 22:26:21
URL: http://lifewithtexas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0