Sådärja,

Här kommer lite uppdatering, vad som händer här! hehe.
Vilket kan sammanfattas med hjälpa mormor&morfar, jobba, Enso promenader, hundkurser.
mån-tis var vi hos mormor och morfar (jag, mamma & Enso). Vi försökte få ordning i lägenheten. Jag tvättade stolsdynor med sån här skumtvätt hela förmiddagen, så nu är mina stackars händer röda och uttorkade.

Igår kväll var det ju sedan dags för hundkurs igen. & Igår var det två kurser. Den i Mjölby (positivlydnad) och så var det introduktion på lek med lydnadskursen som sedan ska gå på Söndagar, och börjar den 4 april. & nog för att jag är bra på mkt, men klona mig själv kunde jag inte så jag fick ta mamma till hjälp. Så jag for iväg till Mjölby och kursade med Enso och mamma for iväg till klubbarp, inget henne emot.

Och lek med lydnadskursen verkade vara bra. Fått masser saker man ska göra redan som mamma försökte förklara för mig. Man ska sätta poäng på olika saker, alltså mellan 0-10 på hur duktig hunden är på tex. sitt, ligg, stanna, fot, apport osv.. Där 0 är att man inte prövat det någon gång och 10 är när hunden gör det på minsa vink i alla situationer oavsett störningar, klockrent varje gång.

Såhär utvärderade jag & mamma Enso..

Stå 5p.
Stå kvar 3p.

Enso kan kommandot stå, kan göra ett ställande både från sittande och liggande position.
Stå kvar, kan han med, med kommandot "stanna" vid stående utan att han sätter sig. Men det var länge sedan jag körde detta så vet inte hur det är nu, därför låg poäng. & att varken stå, eller stå kvar har övats med andra hundar som störningar.

Ligg 5p.
Ligg, stanna kvar 6p.

Enso kan ligg kommandot, men ibland när det är mkt störningar så måste jag visa med handen också, och det ska räcka med att säga. Så där är det mest handkommandot som drar ner det, annars kan han både vid sidan & framför lätt så länge det inte är för mkt störningar då måste jag säga till tydligare och tar då till handtecknet cilket vi håller på att öva bort.
Ligg kvar, han ligger väldigt avslappnat och tryggt. Jag kan gå iväg långt och jag kan komma och gå tillbaka till honom och ut igen flera gånger under "samma läggande". Det har även körts med störningar av hundar & människor.

Sitt 6p.
Sitt, stanna kvar 6p.

Enso kan kommandot sitt, och han kan utan handtecken, Men ibland har han ett segt sättande, det är itne turbo ändan i marken, och det vill vi ha alla gånger, inte bara 5/10.
Sitt, stanna kvar är samma som ligg och stanna. jag kan gå i cirkel runt honom och jag kan ställa mig och prata med honom ex. bra, duktig kille osv. Utan att han kommer, utan kommer bara på "Enso kom".

Position 4p.

Enso kan sitt, ligg, stå vid sidan & gå vid sidan.
Samt med handvisning komma in och sätta sig vid sidan vid inkallning. Men detta är väldigt nytt vi har inte övat det mycket & Enso behöver få ännu bättre position, alltså tajtare mot min sida.

Fotgående - tempoväxlingar & svängar 1p.

Har provat lite, men ännu inte tillsatt kommando.

Apportering (Trä) 0p.

Inte provat med träapport, Enso har inte ens haft en sådan i munnen.

Hopp över hinder 2p.

Hoppat några gånger över lydnadsklass hindret fast väldigtväldigt långt.

Tandvisning 6p.

Inga problem att kolla tänder, fast det kan förekomma en och annan puss.

Inkallning 7p.

Inkallning utifrån lydnadsklass, han kommer alltid när jag gör en inkallning under dessa former, här är det inkommandet vid sidan som behöver slipas lite på. Annars när han är lös och så ute, kommer han med när jag ropar.


Man fick även skriva upp målsättningar med kursen, specifika mål, personliga mål och något tidsbestämt mål. Jag satte att Jag skulle ta ut Enso på tävlingsbanan innan han blir 2 år. OJ. Man kan ju pröva? huh.


Ikäll är det ju kurs igen, Roligaste kursen. Ute hos Marie, där det både är gruppträning och invidiuell träning. Jag ska se om jag kan klura ut vad jag vill köra invidiuellt idag. Förra gången gjorde vi läggande. ställande kanske? Sen får jag se om jag kanske stannar kvar och ser på kursen efteråt för att få ännu mera input till lydnadsklassen.










Behöver jag säga att Enso älskar att springa omkring där uppe. Åh, vad vi kommer att sakna sörby. :(

Kommentarer
Postat av: Carina

Förstår verkligen att du kommer att sakna det stället, så härligt där verkar vara. Så fin bild på Enso, riktigit ståtlig har han blivit.



Oj vilka massa kursen ni ska gå. Vi får vänta till den 29 mars sen sätter det igång här oxå. Kul att ha lite att träna på.



Vad tråkigt ni har fått mer snö, jag bara fasar för att här ska komma mer, nu får det vara bra :-) Ha en bra dag

2010-03-17 @ 13:00:12
URL: http://tysonochganget.blogspot.com
Postat av: Patricia & Elwiz

Så stor Enso blivit, herrejisses :D! Dom växer ju så fort!

2010-03-19 @ 23:23:50
URL: http://elwizdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0