Lydnadsträning

Träningen på klubben gick bra, tanken var innan att mest fokusera på inkallnig och hopp över hinder.

Inkallningen gick bra, med mycket störningar. Hans favvo kampstock som låg halvvägs/eller husse halvvägs. & Med hundar runt omkring. Var bara 1 av 13 inkallningar som misslyckades, och det var när en gick precis bakom mig med en hund, och då fortsatte Enso förbi. Han kom dock tillbaka utan att spring runt och flamsa.. Där känns det som om vi har vårt på det torra iallafall.. Dock kan det alltid bli bättre, mer fart tex.. Men nu sattsar vi på att grunderna sitter, sen är resten ett plus!

Hopp över hinder Gick kanon, han sitter fint och väntar och kommer in i position, trots att människor står alldeles intill med vovvar. Kan säga att hindret var en chansning på förhand, jag trodde inte han skulle klara störninarna, utan att han skulle skita i att hoppa över och springa till någon av hundra. Dels för att vi körde väldigt högt hinder samt att han inte träffat de andra på 3 mån. Men det gick bra!

Linförighet kördes också, vid vilket jag kom på mig själv med att inte ha kört med kopel på (fritt följ) på jättelänge. Det gick bra, ibland hinner han dock inte med i halterna utan får backa tillbaka.. Men det får vi träna på, och jag får inte tvärnita. Det känns jätteskönt att ha fått in ett kommando för att söka fotposition, när jag säge "Enso fot" kommer han nu och sätter sig i position, innan hade jag alla möjliga lockelser och körde mkt med handrörele. Men vi är på rätt väg! För finns det inte godis och hunden ska sätta sig i position på tävling, krävs det att han kan det :p Vi körde också ställnden och lägganden, vilket gick bra & här vill jag betona att han väntade med att sätta sig upp från liggande tills kommando gavs, och väntade med att sätta sig ner från stående förens kommando kom. Framförallt i ställandet har han haft förmåga att gå händelserna i förväg när den som kommenderar säger till.


Att allt känns som det gått bra idag, är antagligen för att jag inte hade så höga krav. Vilket jag tycker kändes bra när vi inte varit uppe på klubben på så länge. Han valde ju husse & matte framför alla andra på planen, och han utförde momenten. äääven om vi ibland får jobba upp farten lite :P

Kommentarer
Postat av: malin

hur ofta tränar du din hund ?:)

2011-03-08 @ 10:05:09
URL: http://malinfager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0